Extreme regenbuien en andere bijzondere ervaringen - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Margot - WaarBenJij.nu Extreme regenbuien en andere bijzondere ervaringen - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Margot - WaarBenJij.nu

Extreme regenbuien en andere bijzondere ervaringen

Blijf op de hoogte en volg Margot

18 April 2015 | Peru, Cuzco

En zo is er wéér een week voorbij! Er zijn dagen dat ik denk: Wat ga ik nog 2,5 maand doen, maar het merendeel van de dagen denk ik: Wauw, er zijn alweer twee weken voorbij! 

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef zijn we vorige week zondag naar de Sacred Valley geweest. We zijn vroeg vertrokken en halverwege de busrit zijn we gestopt op een plek waar je een adembenemend uitzicht had over de vallei. Het was nog vroeg in de ochtend en de wolken hingen nog halverwege de bergen. Dat zorgde voor een bijna sprookjesachtig plaatje.

We zijn eerst naar ruïnes in Pisac geweest. Toen we daar aankwamen en uit de bus stapten, was het prachtig weer en dus dacht ik dat ik mijn jas wel in de bus kon laten. Dat was niet zo slim, want na 15 minuten trok het helemaal dicht en begon het ontzettend hard te regenen. We hebben met z'n allen tegen een hoge muur staan schuilen en toen het iets minder hard regende zijn we terug naar de bus gerend. Ik heb mijn lesje dus wel weer geleerd: neem altijd je jas mee, hoe mooi het weer ook lijkt te zijn.

Na deze heftige regenbui hadden we wel zin in een uitgebreide lunch. We gingen naar een Peruaans restaurant waar ze een heerlijk buffet hadden met allerlei Peruaanse lekkernijen. Zo ook alpaca, maar daar kwam ik pas achter toen ik mijn bord leeg had. Het smaakte prima overigens! Nu nog koeienhart en cavia, en dan ben ik helemaal ingewijd in de Peruaanse cultuur. 

Toen we 's middags op weg gingen naar de volgende plaats liet de zon zich gelukkig weer zien. We zijn naar Ollantaytambo geweest, ook een oude Inca-ruïne. Op de top wilden we een foto maken, maar het waaide zo hard dat onze haren steeds maar in ons gezicht bleven waaien. Dat heeft wel gezorgd voor hilarische foto's!

Met het toeristenticket kun je ook een aantal musea bezoeken in Cusco. We hadden bedacht dat we er één per dag zouden doen. Uiteindelijk hebben we ze allemaal op dezelfde dag gedaan, aangezien de meeste musea uit drie kleine ruimtes bestaan en je het dus binnen 10 minuten wel had gezien.

Aangezien we tijd over hadden, zijn we op woensdagmiddag naar de vier archeologische plaatsen op een van de heuvels/bergen rondom Cusco geweest. Het leek ons een goed idee om ernaartoe te lopen. Op zich was het prima te doen, maar die steile straten zorgden wel voor veel spierpijn de dag erna.
Nadat we woensdag deze vier plekken hadden bezocht, wilden we naar een vegetarisch restaurant dat ons was aangeraden door een klasgenoot. We waren allemaal moe van het vele lopen en toen we op weg gingen naar het restaurantje bleek dat deze óók op een heuvel lag. We hebben toch doorgezet, maar toen we daar aankwamen, bleek dat ze net aan het sluiten waren. Toen we vertelden dat we speciaal hierheen waren gekomen, besloten ze om ons toch nog binnen te laten. De deuren gingen daarna dicht, zodat er geen andere mensen meer binnen konden dus toen hadden wij eigenlijk een privé-restaurant. Dat was echt heel erg bijzonder, want eigenlijk zaten we gewoon bij deze mensen in de tuin. De gastvrouw was ontzettend aardig en toen we bij het betalen ieder 2 soles fooi gaven, was ze helemaal verbaasd. Ze heeft wel drie keer gevraagd of we het zeker wisten en toen heeft ze nog zo'n tien keer dankjewel gezegd. Dat gaf wel echt een heel goed gevoel! 

Morgen staat de volgende excursie gepland. Als we deze hebben gehad, hebben we alle plekken van het toeristenticket bezocht en hebben we dus al heel veel van de omgeving gezien!

Soms is het lastig om te beschrijven hoe mooi het hier is, maar hopelijk kunnen de foto's een beetje beeld geven. Cusco is een ontzettend fijne stad. Het is wel compleet anders dan welke andere stad in Europa.

Een paar dingen die me de afgelopen twee dagen zijn opgevallen:
- In Nederland is het vrij normaal dat je je kat overdag buiten laat. Hier doen ze dat met honden. Overal op straat lopen honden. Of ze allemaal daadwerkelijk een baasje hebben, weet ik niet, maar de meeste honden zien er vrij zielig uit en zitten vol vlooien. Daar loop ik dus met een grote boog omheen.

- De stoepen zijn hier hoger dan in Nederland. Dat is toch gek, aangezien de gemiddelde Nederlander toch zeker langer is dan de gemiddeld Peruaan.

- Moet je hier naar de wc, moet je niet verbaasd zijn als er een briefje naast het toilet hangt waarop staat dat je geen wc-papier mag doorspoelen. Je gooit je gebruikte wc-papier hier dus in de prullenbak. Nu is dat niet heel erg als je geplast hebt, maar als je nou een iets grotere boodschap moet doen...

- Van goede riolen hebben ze hier overigens sowieso niet gehoord. Afgelopen donderdag regenede het extreem hard en binnen no time stonden de straten blank. Op sommige plekken stond je tot aan je knieën in het water. Nu is het wegdek hier ook lang niet overal even goed. Mijn ritje in de taxi had uiteindelijk meer weg van een safari dan van een rustig taxiritje in de regen. 

Om al dit soort verschillen kan ik meestal alleen maar heel erg lachen. Ik vind het ontzettend interessant om te zien hoe ze  hier met bepaalde dingen omgaan en hoe ze dingen aanpakken. Iedere dag kom ik wel iets tegen waarvan ik denk: Huh? Doen jullie dat zo?

Waarschijnlijk de volgende keer dus nog meer bijzondere verschillen tussen Europa en Peru! 

Tot snel.

Liefs,
Margot

  • 18 April 2015 - 20:24

    Bernadette:

    Hoi Margot,

    Ik geniet op afstand helemaal mee. Het lijkt mij inderdaad een prachtig land. Fijn dat je het zo naar je zin hebt!

    Bernadette

  • 19 April 2015 - 08:20

    Jenny:

    Haa Margot! Wat heerlijk om te lezen dat je zoveel erop uit gaat. Ben benieuwd naar de komende verschillen die je nog allemaal gaat tegenkomen.
    Het zijn echt prachtige foto's!

    Geniet ervan daar en ik kijk alweer uit naar je volgende blog :).

    Liefss, Jenny

  • 22 April 2015 - 16:20

    Ilse:

    Ha die Margot!

    Wat fijn om te lezen, dat je het zo goed naar je zin hebt daaro! En wat een prachtige verhalen schrijf je! Het was even net of ik erbij was:-) Gaaf allemaal hoor! En ook leuk, dat je met de anderen samen al deze leuke dingen kunt doen! Nu moet ik gauw weer aan het werk.

    Geniet ervan meis en ik kijk weer uit naar je volgende blog!

    Liefs,
    Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margot

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 6898

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: